Diyabet Ünitesi

Diyabet polikliniğinde bir uzman doktor, bir diyabet hemşiresi bulunmaktadır.
Uzman doktor muayenesi dışında, diyabet hemşiresi tarafından da diyabetle ilgili çeşitli eğitimler verilmektedir.
Bu eğitimlerin başlıcaları;

DİYABETES MELLİTUS

D.mellitus( halk arasında şeker hastalığı )karbonhidrat metabolizma bozukluğu sonucu gelişen kronik bir hastalıktır. İnsülin eksikliği veya insülin etkisindeki yetersizlik sonucu ortaya çıkmaktadır. Yağ ve protein metabolizmasında anormallikler de eşlik etmektedir. Akut ve kronik komplikasyonları vardır. Kronik komplikasyonları küçük ve büyük damar hastalıklarının ve sinir hasarının ortaya çıkardığı tablolardır. Bunun sonucunda göz, böbrek bozuklukları , kalp-damar hastalıkları ,ayak amputasyonları ortaya çıkmaktadır.

Tip 1 d.mellitus tüm diyabet vakalarının %5-10 undan sorumludur. Otoımmun bir hastalıktır. Vücut kendi beta hücresini hedef alır ve yok eder. Pankreasın insülin üreten beta hücresinin yıkımı sonucunda insülin ya hiç yoktur ya da ihmal edilecek kadar azdır. Tip 1 dmlu hastalar sadece yüksek şeker ile değil kanda ve idrarda keton cisimlerinin artışı ile oluşan ketoz tablosu ile karşımıza çıkmaktadır. Bu tablo çok ciddi,ani ve gürültülüdür. Bu nedenle bu bireyler yaşamak için insüline bağımlıdır.

Tip 2 d.mellitus daha sık görülen bir durumdur. Dünyada tüm diyabet vakalarının %90 undan sorumludur. Relatif beta hücre yetersizliği yanında iskelet kası, yağ dokusu ve karaciğer düzeyinde tespit edilen insülin direnci ile karakterizedir. Tip 1 diyabetten farklı olarak aile hikayesi sıktır.
Tip 2 mellituslular tipik olarak daha yaşlılardır, sıklıkla 40 yaşın üzerindedir ve fazla kilolu veya obezdir. Geçtiğimiz dekadda, daha genç yaş gruplarında, hatta tip2 dmda korkutucu bir artış saptanmaktadır.

Dmellitusun sık rastlanan belirtileri çok su içme ,ağız kuruması,sık idrara çıkma,kilo kaybı veya alımı ,halsizlik dir. Bunun dışında kaşıntı ,yara iyileşmesinde gecikme,uyuklama, algıda bozukluk, görmede bulanıklık gibi yakınmalar da ortaya çıkmaktadır. Bazı hastalarda tipik belirtiler bulunurken bazı hastada hiç yakınma bulunmayabilir veya ihmal edeceği kadar hafif olabilir. O yüzden check-up ve şeker taramalarının önemi çoktur.

Diyabeti tanımlamaya yarayan kan şekeri değerleri
Aşağıdaki tablo diyabet ve prediyabetin verimlerini gösteriyor

Hba1c testi son 2-3 aylık şeker ortalamasını göstermektedir. Anlık kan şekerini göstermez.
OGTT= ( Şeker yükleme testi oral glukoz tolerans testi ) Açlık kan şekerine bakıldıktan sonra 75gr glukoz içirilir ve belirli aralıklarla şeker değerine bakılır. Bu test sırasında şekerinin yanı sıra insulin değerlerine de bakılarak insulin direnci saptanmaktadır.

Access to the path 'C:\Apps\Web\saglikpoliklinigi.org\wwwroot\sitemap.xml' is denied.